tiistai 19. marraskuuta 2013

The capital of the nation

Viikko on aikaa vierähtänyt siitä kuin kotiuduttiin Canberrasta. Noin kolmen tunnin ajomatkan päässä sijatsee tämä 100-vuotisjuhlaansa viettävä pääkaupunki. Olimme siis australianlaajuisessa kokouksessa johon osallistui johtajat joka puolelta Australiaa ja myös opiskelijat viidestä eri dts:stä.

För dem som har varit på pieksämäki lägret kan ganska långt se det framför er, vi sov i tält men åt och hade lektioner på basen och andra möten ägde rum i ett stort tält mitt på gården. Jag träffade också på en massa trevligt folk, lärde känna speciellt två tjejer, en svensk och en kanadensare. Till min stora överraskning kan det faktiskt vara riktigt kallt även här i södern. På natten föll temperaturen till cirkagurka noll, men inne i sovsäcken under ett antal filtar gick det ingen värre nöd på oss :)

Yöpakkasista huolimatta iltapäivät oli oikein heltesiä, huomaa miten ilmasto muuttuu heti kuin suuntaa hiukan sisämaahan. Muutoksia huomaa myös eläimissä, täällä pääkaupunkiseudulla nimittäin asustelee kenguruita! Ihan kävelymatkan päässä teltastamme sijaitsi jonkinlainen luonnonsojeluaue jossa käytiin kävelyllä yhtenä iltapäivänä kenguruita tervehtinässä.

Med brödbitar i högsta hugg vandrade vi genom parken, och småningom skymtade vi dessa mellanbruna varelser i buskaget. Trots våra ljudliga konversationer skrämde vi inte iväg kängururna, men de vågade inte heller komma närmare för att smaka på de smakbitar vi så generöst erbjöd. I början var jag helt exited över varenda känguru vi såg men jag tror jag tappade räkningen efter de tio första.. De var iallafall jättehäftiga att se, hade vackert ansikte och skuttade precis så bouncing som man föreställer sej! Tyvärr hade jag inte telefonen på mej då vi bestämde oss för att ge oss av så ni får så lov att föreställa er resten :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiiostack! :)